Home Img

מערך הדרכה לתל דן

תל דן

אתר מעוגל בגודל 200 דונם, על גדת נחל דן, מצפון לקיבוץ דן. היה לאורך הציר החשוב מצידון לדמשק, וספר שופטים משקף היותה בתחום “משפט צידונים”.


תל דן במקורות היסטוריים

תל דן מוזכרת לראשונה בבראשית יד, כאשר לאחר מלחמת מלכי הצפון בדרום לוט נופל בשבי, ואברהם רודף אחרי השובים עד דן ודמשק:

בראשית יד 14:  וַיִּשְׁמַע אַבְרָםכִּי נִשְׁבָּה אָחִיווַיָּרֶק אֶתחֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹשְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹתוַיִּרְדֹּףעַדדָּןוַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיווַיַּכֵּםוַיִּרְדְּפֵםעַדחוֹבָה,אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאללְדַמָּשֶׂק.

Genesis 14:14: ” When Abram heard that his relative had been taken captive, he called out the 318 trained men born in his household and went in pursuit as far as Dan.

אלא שדן כונתה בשם זה רק בימי השופטים!. בימי אברהם היתה העיר מכונה “ליש“, כעדות המקרא, כמו גם הן כתבי המארות, הן תעודות ממארי, והן רשימות תחותמס הג!!

=> התאור בבראשית לוקה באנכרוניזם.. כמו בכמה מקרים אחרים..

עדות ספר שופטים: ספר שופטים מתאר בהרחבה איך העיר הכנענית, ששמה היה “ליש”, נכבשת ע”י בני שבט דן, שגם מסיבים שמה ל”דן”:

שופטים יח: “בַּיָּמִים הָהֵםאֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵלוּבַיָּמִים הָהֵםשֵׁבֶט הַדָּנִי מְבַקֶּשׁלוֹ נַחֲלָה לָשֶׁבֶתכִּי לֹאנָפְלָה לּוֹ עַדהַיּוֹם הַהוּא בְּתוֹךְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵלבְּנַחֲלָה.

וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵידָן מִמִּשְׁפַּחְתָּם חֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים מִקְצוֹתָם אֲנָשִׁים בְּנֵיחַיִל מִצָּרְעָה וּמֵאֶשְׁתָּאֹל,לְרַגֵּל אֶתהָאָרֶץ וּלְחָקְרָה.. וַיֵּלְכוּ חֲמֵשֶׁת הָאֲנָשִׁיםוַיָּבֹאוּ לָיְשָׁהוַיִּרְאוּ אֶתהָעָם אֲשֶׁרבְּקִרְבָּהּ יוֹשֶׁבֶתלָבֶטַח כְּמִשְׁפַּט צִדֹנִים שֹׁקֵט וּבֹטֵחַ..

וַיִּסְעוּ מִשָּׁם מִמִּשְׁפַּחַת הַדָּנִימִצָּרְעָה וּמֵאֶשְׁתָּאֹלשֵׁשׁמֵאוֹת אִישׁחָגוּר כְּלֵי מִלְחָמָה...וַיָּבֹאוּ עַללַיִשׁ עַלעַם שֹׁקֵט וּבֹטֵחַוַיַּכּוּ אוֹתָם לְפִיחָרֶבוְאֶתהָעִירשָׂרְפוּ בָאֵשׁ. כח וְאֵין מַצִּיל כִּי רְחוֹקָההִיא מִצִּידוֹן.. וַיִּקְרְאוּ שֵׁםהָעִירדָּןבְּשֵׁם דָּן אֲבִיהֶםאֲשֶׁר יוּלַּד לְיִשְׂרָאֵלוְאוּלָם לַיִשׁ שֵׁםהָעִירלָרִאשֹׁנָה.

Judges 18: 1 In those days Israel had no king. And in those days the tribe of the Danites was seeking a place of their own where they might settle, because they had not yet come into an inheritance among the tribes of Israel. 2 So the Danites sent five warriors from Zorah and Eshtaol to spy out the land and explore it..

7 So the five men left and came to Laish, where they saw that the people were living in safety, like the Sidonians, unsuspecting and secure..

11 Then six hundred men from the clan of the Danites, armed for battle..

27 Then they took what Micah had made, and his priest, and went on to Laish, against a peaceful and unsuspecting people. They attacked them with the sword and burned down their city. 28 There was no one to rescue them because they lived a long way from Sidon..

29 They named it Dan after their forefather Dan, who was born to Israel—though the city used to be called Laish.

האם היו לתל דן שמות נוספים?: אף כי הן ספר שופטים, הן תעודות  מארי, והן כתבי המארות מעידים כי שמו של תל דן היה קודם “ליש”, ספר יהושוע, שחוזר על כיבוש האתר ע”י שבט דן, מציין שם אחר – “לשם”:

יהושוע יט 47-48: ַיַּעֲלוּ בְנֵידָן וַיִּלָּחֲמוּ עִםלֶשֶׁם וַיִּלְכְּדוּ אוֹתָהּ וַיַּכּוּ אוֹתָהּ לְפִיחֶרֶב,וַיִּרְשׁוּ אוֹתָהּ וַיֵּשְׁבוּ בָהּוַיִּקְרְאוּ לְלֶשֶׁם דָּןכְּשֵׁם דָּן אֲבִיהֶם.

Joshua 19:48-49: (But the Danites had difficulty taking possession of their territory, so they went up and attacked Leshem, took it, put it to the sword and occupied it. They settled in Leshem and named it Dan after their forefather.)

לא ברור לי למה ספר יהושוע מעניק לעיר שם קודם אחר, אך מענין לציין כי האבן “לשם” שהיתה אחת מ12 האבנים באפוד של הכהן הגדול (שמות כח 19; לט 12).

* בכל המקרה העדות הארכיאולוגית תומכת בשינוי האתני באתר. בשכבה ממ12- התגלות בורות וקנקני “התנחלות”..

לאחר הפילוג ממלכת ישראל מממלכת יהודה, העיר נודעת כעיר גבול, בה מציב ירבעם (928-907-) עגל זהב:

מל”א יב 28-30: “וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ [יָרָבְעָם ]וַיַּעַשׂשְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָבוַיֹּאמֶר אֲלֵהֶםרַבלָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלִַםהִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵלאֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִםוַיָּשֶׂם אֶתהָאֶחָד,בְּבֵיתאֵלוְאֶתהָאֶחָדנָתַן בְּדָןוַיְהִי הַדָּבָר הַזֶּהלְחַטָּאתוַיֵּלְכוּ הָעָם לִפְנֵי הָאֶחָדעַדדָּן.לא וַיַּעַשׂאֶתבֵּית בָּמוֹתוַיַּעַשׂ כֹּהֲנִים מִקְצוֹת הָעָםאֲשֶׁר לֹאהָיוּ מִבְּנֵי לֵוִי..”

I kings 12:29-30: After seeking advice, the king made two golden calves. He said to the people, “It is too much for you to go up to Jerusalem. Here are your gods, O Israel, who brought you up out of Egypt.” 29 One he set up in Bethel, and the other in Dan. 30 And this thing became a sin; the people went even as far as Dan to worship the one there.  31 Jeroboam built shrines on high places and appointed priests from all sorts of people, even though they were not Levites.”

ירבעם בן נבט

– ירבעם בן נבט היה פקיד גבוה של שלמה. הוא תכנן מרד בשלמה של שבטי הצפון. כששלמה ציוה להתנקש בו, ברח למצרים וחבר לשישק מלך מצרים. שישק היה קצין לובי שהתנקש בשיא-אמון ולקח לעצמו המלוכה. כיון שבת שיא-אמון היתה נשואה לשלמה, אפשר לשער ששישק עיין לשלמה ולכן תמך בירבעם.
– לאחר מות שלמה רחבעם מצהיר כי יעמיק השליטה ובתמורה ירבעם ממליך עצמו על מלכי הצפון (928-907 פנה”ס), ומקים\מחדש  מרכזי פולחן אלטרנטיבים בבית אל ובדן.
– שש דורות מאוחר יותר, נעשה נסיון פיוס ואיחוד בימי אחאב (873-851 לפנה”ס), המשיא את ביתו, עתליה, ליהורם מלך יהודה, ואף קורא לבנו שלו יהורם (!). שנים יותר מאוחר אחאב ימות עי בן הדד הארמי (שקודם היה בן בריתו נגד האשורים!), ועשור אח”כ יהוא שר צבא בממלכת ישראל יעשה הפיכה ויהרוג את יהורם בן אחאב, אחזיה בן יהורם מלך יהודה, ואת אשת אחאב, איזבל (אותה השליך מהחלון..).

בימי בעשא מלך ישראל (906-883-) העיר נכבשת ע”י המלך הארמי בן הדד, לאחר שאסא מלך יהודה משחד אותו לתקוף את ישראל:

מל”א טו 20: וַיִּשְׁלַח [בֶּןהֲדַד] אֶתשָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁרלוֹ עַלעָרֵי יִשְׂרָאֵלוַיַּךְ אֶתעִיּוֹןוְאֶתדָּןוְאֵת אָבֵל בֵּיתמַעֲכָהוְאֵתכָּלכִּנְרוֹתעַלכָּלאֶרֶץ נַפְתָּלִי.

I Kings 15:20: Ben-Hadad agreed with King Asa and sent the commanders of his forces against the towns of Israel. He conquered Ijon, Dan, Abel Beth Maacah and all Kinnereth in addition to Naphtali.”

  • יתכן וכתובת “בית דוד” הוצבה אז בתל דן! ראה בהמשך!

למרות זאת המקרא מציין שכ50 שנה שנה יותר מאוחר, בימי יהוא (842-814-), עגל הזהב שהתקין ירבעם בתל דן עדיין עומד על כנו:

מל”ב י 28-29: “וַיַּשְׁמֵד יֵהוּא אֶתהַבַּעַלמִיִּשְׂרָאֵלכט רַק חֲטָאֵי יָרָבְעָם בֶּןנְבָטאֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶתיִשְׂרָאֵללֹאסָר יֵהוּאמֵאַחֲרֵיהֶםעֶגְלֵיהַזָּהָבאֲשֶׁר בֵּיתאֵלוַאֲשֶׁר בְּדָן.

II Kings 10:28: So Jehu destroyed Baal worship in Israel. 29 However, he did not turn away from the sins of Jeroboam son of Nebat, which he had caused Israel to commit—the worship of the golden calves at Bethel and Dan.

קיומו של המרכז הפולחני במ8- נלמד גם מתאור עמוס, הקורא תוכחה כנגד אלו ש:

עמוס ח 14: “..ְאָמְרוּ חֵי אֱלֹהֶיךָ דָּןוְחֵי דֶּרֶךְ בְּאֵרשָׁבַעוְנָפְלוּוְלֹאיָקוּמוּ עוֹד”

Amos 8:14: They who.. say, ‘As surely as your god lives, O Dan,’ or, ‘As surely as the god of Beersheba lives’—they will fall, never to rise again.”

סביר להניח שהעיר נכבשה ע”י תגלת פלאסר הג’ במסעו לכיבוש צפון ממלכת ישראל ב732-, אף שהעיר עצמה אינה מוזכרת:

מל”ב טו 29: בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְיִשְׂרָאֵלבָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּרוַיִּקַּח אֶתעִיּוֹן וְאֶתאָבֵל בֵּיתמַעֲכָה וְאֶתיָנוֹחַ וְאֶתקֶדֶשׁ וְאֶתחָצוֹר וְאֶתהַגִּלְעָד וְאֶתהַגָּלִילָהכֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי; וַיַּגְלֵםאַשּׁוּרָה.

II Kings 15:29: “In the time of Pekah king of Israel, Tiglath-Pileser king of Assyria came and took Ijon, Abel Beth Maacah, Janoah, Kedesh and Hazor. He took Gilead and Galilee, including all the land of Naphtali, and deported the people to Assyria.”

אך העיר המשיכה להתקיים עד התקופה ההלניסטית, כהעדות הארכיאולוגית, ואבסביוס אף מזכיר בדורו את דן כ“כפר [רחוק] ד’ מילין מפניאס”.

.


תולדות המחקר

ב1838 רובינסון היה הראשון להציע זיהוי התל עם “דן” המקראית, בשל שמו הערבי “תל אל-קאדי” (השופט), שמשמעותו דומה למשמעות שמו העברי – דן (!). למרגלותיו מעין גדול שאף שימר שמו העברי של התל – “עין לידאן”!!.

זיהוי ודאי הושג ב1976, כאשר בתל נמצאה כתובת יוונית, ובו הקדשה “לאל אשר בדן“.

עיקר החפירות במקום נעשו על-ידי אברהם בירן מאז 1974 בראשות משלחת מטעם ה”היברו יוניון קולג’” שפעלה באתר עד 1999. למרות שנות החפירה הרבות הוא חפר בסה”כ 7 דונם מסה”כ 200 הדונם של התל.

אברהם בירן: יליד פתח תקוה ב1909, ונצר למשפחת מיישבים מראש פינה. בגיל 29 ניצל נס כאשר הג’יפ אותו נהג עלה על מוקש. שלושת הנוסעים אחרים (מוסינזון, אטקין ושטורמן) נהרגו, ועל שמם מכונה הסחנה גם “גן השלושה”. היה לראש אגף העתיקות 13 שנה, וכן יו”ר ועדת השמות הממשלתית, יו”ר IES ועוד. קיבל פרס ישראל ב2002.

ב2009  הוגש תל דן כמועמד ל”אתר מורשת עולמית”. נכון ל2015 הוא טרם זכה.

.


סיור בשמורת תל דן

tel dan map

לאורך נחל דן: מקורה ממעין דן, או בערבית “עין לידאן”. הוא מספק מחצית ממי הירדן (!), ובזרימה די קבועה (בין 1:2 ל1:4). מ2009 הרט”ג שואבת ממנו מים לנחל עיון, כיון שמשנות ה50 שאיבות בלבנון הביאו לייבושו. המים בטמפ קבועה של 14.5 מעלות, והם צלולים מאד. אין ספק שכולם מי שלגים מהחרמון. זהו המעין הקרסטי הגדול במזרח התיכון. שטח השמורה יחסית קטן (481 דונם), אך מכיל חיים רבים, כגון הסלמנדרה הכתומה, המוכרת גם באירופה.

המתחם הפולחני: נמצא בצפון האתר. מורכב ממזבח בנוי אבני גויל (עם חורי ניקוז לדם), מחתות, קערת נחושת, ועצמות בע”ח כשרות. => נראה כי זהו “בית הבמות” שלפי המקרא ירבעם בנה בתל דן (!!).

החוקרים מצאו עדויות להרחבה והוספת מדרגות במ8-, המעידים על משך השימוש הרב במתחם הפולחני. הממצא כולל ממצא קטן רב – 3 פיטסים ועליהם תבליט נחש מתפתל, נרות 7 פיות, כני קטורת מתובלטים ומעוטרים, פסלוני פאיאנס, אמבט חרס, ומתקן מטויח למים.

* בבניה שימוש באבני גזית במתאר ראשין בלבד. בניה זו היא השפעה פיניקית ברורה, ומקבילה בתל דור, שגם היתה פיניקית!! ואכן אחאב היה נשוי לפיניקית, ואולי בכלל סגדו לאלים פיניקים על המקדש…

* המתחם הפולחני המשיך לתפקד עד התקופה ההלניסטית, ומתקופה זו התגלתה כתובת ביוונית וארמית, המציינת את “האל אשר בדן”

* בתקופה ההלניסטית ורומית קדומה מאבדת תל דן את בכורתה לטובת בניאס. לדעת בן דב הדבר נובע מהעובדה שבעידן ה”פקס רומנה” פחת הצורך בביצורים.

* בפינת המדרגות ל”במה” צומח עץ אלון גדול, שמרמז בעצם שמו לפולחן העץ כמייצג האל (אלון ~ אל). מימין \ ממזרח למתחם עץ אלה קטן יותר, אך גם בעל משמעות – מיצג אלוהות כנענית נשית שהעץ ייצג אותה!.. לפולחן לעצים אלו ביטוי יפה בהושע:

הושע ד 13: עַלרָאשֵׁי הֶהָרִים יְזַבֵּחוּוְעַלהַגְּבָעוֹת יְקַטֵּרוּתַּחַת אַלּוֹן וְלִבְנֶה וְאֵלָהכִּי טוֹב צִלָּהּעַלכֵּןתִּזְנֶינָה בְּנוֹתֵיכֶםוְכַלּוֹתֵיכֶםתְּנָאַפְנָה.

Hosea 4:13: “They sacrifice on the mountaintops and burn offerings on the hills,
under oak, poplar and terebinth, where the shade is pleasant. Therefore your daughters turn to prostitution and your daughters-in-law to adultery.”

* ישעיהו (מד) מעיד שעצי האלון שימשו גם לפיסול אלילים, אך מנגד בו 13 הוא מפאר את חוסנו של העץ.

בית מעין: כנראה בקרבת המתחם הפולחני. מהתקופה הרומית.

מצפור המוצב: מקומו של המוצב הקדמי ביותר של צה”ל עד 1967, אל מול הסורים.

הטרקטור הסורי: ביוני 1964 נחנך מוביל המים הארצי, ובתגובה החלו הסורים יוצרים תעלה באורך 70 ק”מ שהיתה אמורה להטות מי מקורות הירדן. ב1965 הפגיז צה”ל את הציוד ההנדסי (אחד התותחנים, שפגע ב5 כלים, היה התותחן הצעיר ישראל טל). פעולה זו הביאה להפסקת העבודה כאן, והעתקתה לאזור כורזים ואזור נחל סמך.

ב2006 התגלה במקרה שלד אחד הטרקטורים של הסורים. ב2008 בסיוע המח”ט הוא הועבר למצפור המוצב.

השער הכנעני \ “שער אברהם”: נחשף במקרה בעונת 1982, כאשר בירן עשה חתך בחומת הMB  של האתר. בסוף החפירה, ביום האחרון, ביקש מהשרטט שישרטט לבנה לבנה. כשבאו לאסוף אותו ולחזור לירושלים הצהיר – “נראה לי שיש פה קשת”.. קשת שער יחידה שלמה ידועה מב”ת בא”י.

בדברים לזכר בירן צביק צוק אמר שבירן היה נוהג לשאול אורחים ממתי לדעתם הקשתות הקדומות בעולם. כשהיו מציעים את התקופה הרומית היא מגיב – “אז תנו לי להראות לכם קשת הקודמת ב2000 שנה לקשתות הרומיות”..

כיום הקשת מוגשת לאונסקו להיות מוכרת כ”אתר מורשת עולמית”.

שמא, אולי, יתכן כי אברהם נכנס בשער זה??. הרי נאמר על אברהם:

בראשית יד 14:  וַיִּשְׁמַע אַבְרָםכִּי נִשְׁבָּה אָחִיווַיָּרֶק אֶתחֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹשְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹתוַיִּרְדֹּףעַדדָּןוַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיווַיַּכֵּםוַיִּרְדְּפֵםעַדחוֹבָה,אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאללְדַמָּשֶׂק.

Genesis 14:14: ” When Abram heard that his relative had been taken captive, he called out the 318 trained men born in his household and went in pursuit as far as Dan.

אלא שכאמור דן לא נקראה “דן” לפני ימי השופטים.. ובתאור של ימי אברהם נראה כי יש אנכרוניזם.. בכל מקרה ראוי לקרא לה “קשת אברהם” גם לזכר אברהם בירן..

השער הישראלי: שער שישה תאים טיפוסי, אך בקנ”מ גדול, ועם שער קדמי. מקבילה לכך ידועה במגידו, תל שבע, לכיש, ובמקרא (!):

שמ”ב יח 24: “וְדָוִד יוֹשֵׁבבֵּיןשְׁנֵי הַשְּׁעָרִיםוַיֵּלֶךְ הַצֹּפֶה אֶלגַּג הַשַּׁעַראֶלהַחוֹמָהוַיִּשָּׂא אֶתעֵינָיו וַיַּרְא”.

I Sam 18:24: “While David was sitting between the inner and outer gates, the watchman went up to the roof of the gateway by the wall.”

בהתאמה יפה בין השערים בסיס אפיריון!!. מנגד יתכנו לו גם שימושים אחרים –

למה שימשו שערים בתקופה המקראית?

פרט לשימוש המתבקש של שערים להגנה על ישוב, היה להם שימושים נוספים:

אמקום מסחר – בשער העיר התנקזה תנועת סחורות בין העיר לבין הכפרים וערים אחרות, ונפח התנועה קבע את שוויים היחסי של סחורות. מכך נולד הביטוי המשמש בעברית עד היום שערי חליפין“! ואכן מחוץ לתל דן אותרו מבנים ציבורים, לדעת החופרים היו אלו השווקים החיצונים של העיר, “חוצות” בלשון המקרא.

במקום משפט – ואכן בתל דן התגלה בסיס אפיריון, אל נכון למושב השופט!. למושב שופט בעשר העיר עדות במקרא:

דברים טז 18: “שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִיםתִּתֶּןלְךָ בְּכָלשְׁעָרֶיךָאֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ,לִשְׁבָטֶיךָוְשָׁפְטוּ אֶתהָעָםמִשְׁפַּטצֶדֶק.

Deut. 16:18: “ Appoint judges and officials for each of your tribes in every town the LORD your God is giving you, and they shall judge the people fairly.”

וספר רות מראה יפה כיצד בשער העיר בועז מביא לדיון מול “הגואל” ו”עשרה אנשים” את פרשית רכישת נחלה, וקנית רות לאישה:

רות ד 1, 9-11: א וּבֹעַז עָלָה הַשַּׁעַרוַיֵּשֶׁב שָׁםוְהִנֵּה הַגֹּאֵל עֹבֵר אֲשֶׁר דִּבֶּרבֹּעַז,וַיֹּאמֶר סוּרָה שְׁבָהפֹּה פְּלֹנִי אַלְמֹנִיוַיָּסַרוַיֵּשֵׁבב וַיִּקַּח עֲשָׂרָה אֲנָשִׁיםמִזִּקְנֵי הָעִירוַיֹּאמֶר שְׁבוּפֹהוַיֵּשֵׁבוּ..

וַיֹּאמֶר בֹּעַז לַזְּקֵנִים וְכָלהָעָםעֵדִים אַתֶּם הַיּוֹםכִּי קָנִיתִי אֶתכָּלאֲשֶׁר לֶאֱלִימֶלֶךְוְאֵת כָּלאֲשֶׁר לְכִלְיוֹן וּמַחְלוֹןמִיַּדנָעֳמִיי וְגַם אֶתרוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְלוֹן [המת] קָנִיתִי לִי לְאִשָּׁה..

וַיֹּאמְרוּ כָּלהָעָם אֲשֶׁרבַּשַּׁעַרוְהַזְּקֵנִיםעֵדִיםיִתֵּן יְהוָה אֶתהָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶלבֵּיתֶךָ..

Ruth 4:1, 9, 11: Meanwhile Boaz went up to the town gate and sat there. When the kinsman-redeemer he had mentioned came along, Boaz said, “Come over here, my friend, and sit down.” So he went over and sat down.  2 Boaz took ten of the elders of the town and said, “Sit here,” and they did so.

Then Boaz announced to the elders and all the people, “Today you are witnesses that I have bought from Naomi all the property of Elimelech, Kilion and Mahlon. 10 I have also acquired Ruth the Moabitess, Mahlon’s widow, as my wife..

Then the elders and all those at the gate said, “We are witnesses. May the LORD make the woman who is coming into your home..”

מנגד יתכן גם והמלך ישב שם. לפי שמ”ב לאחר מות אבשלום, דוד בכה על מותו “בעלית השער”, ולאחר מכן –

שמ”ב יט 9:  וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ, וַיֵּשֶׁב בַּשָּׁעַר; וּלְכָל-הָעָם הִגִּידוּ לֵאמֹר, הִנֵּה הַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁב בַּשַּׁעַר, וַיָּבֹא כָל-הָעָם לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ..”

II Sam. 19:8: So the king got up and took his seat in the gateway. When the men were told, “The king is sitting in the gateway,” they all came before him..”

גמקום פולחן – על יאשיהו נאמר כי ביטל פולחנות שנהגו בשערי העיר –

מל”ב כג 8: “..וְנָתַץ אֶתבָּמוֹת הַשְּׁעָרִים..”

II kings 23:8: “ He broke down the shrines at the gates..”

* ואולי האפיריון בשער תל דן היה לפסל??.. בכל מקרה מחוץ לשער בתל דן התגלו מצבות אבן!.

דמקום הוראה? – לדעת ברקאי, מכאן שמו של המושג “שיעור”.

המקום ארועים קיצונים? – לדעת גבי ברקאי, ומכאן מקור שמן “שערוריה”..

* מעל השער נתגלו שרידי מבנה ובו 300 פכיות. מלמד על ישוב תעשיתי לאחר הכיבוש האשורי. – כמו בעקרון!..

מקור תבנית השער המקראי: שערי התאים המקראיים הם המשך של שערים כנענים. לדעתי השערים הישרים מב”ת ואילך הם תוצאה ישירה של התפתחות השימוש במרכבות באותם ימים. השערים נועד לאפשר יציאה מהירה של המרכבות להתקפות, אך נסיגה ונעילה במידת הצורך. השערים הברזליים ממשיכים מסורת תובנה זו. בימה”ב תודגש ההגנה והשימוש באבירים, ואז יחל השימוש בשערים עם זויות.

יתכן ובתקופת הברזל החלו להבין החסרונות של שער ישיר ולכן באתרים כמו מגידו, לכיש, תל דן ותל באר-שבע הוסיפו שער קדמי!!

חוצות?: מחוץ לשער שרידי מבנים, המפורשים ע”י החופרים כמבני ציבור למסחר, אולי אלו “חוצות”??  חוצות נזכרים בחוזה בין בן הדד לאחאב, שבו הם מסכימים להתקנת מתחמים כאלו בעירו של כל מלך:

מל”א כ 34:  וַיֹּאמֶר אֵלָיו הֶעָרִים אֲשֶׁרלָקַחאָבִי מֵאֵת אָבִיךָ אָשִׁיבוְחֻצוֹת תָּשִׂים לְךָ בְדַמֶּשֶׂק כַּאֲשֶׁרשָׂם אָבִי בְּשֹׁמְרוֹן”.

I Kings 20:34: “I will return the cities my father took from your father,” Ben-Hadad offered. “You may set up your own market areas in Damascus, as my father did in Samaria.”

ואכן תאריך המבנים הוא ימי אחאב..

כתובת “בית דוד”: התגלתה במקרה ב1993, בשפכים שלפני השער המקראי, ובה האזכור של “ישראל” ו”בית דוד”. מוכיחה קיומה של שושלת שנוסדה ע”י אותו מלך. ב1994 נחשפו שני שברים נוספים, ובהם הטקסט “..רם בן.. \ ..יהו בן..”. אל נכון אלו יהורם בן אחאב, מלך ישראל, ואחזיהו בן יהורם, מלך יהודה. הכתובת מיוחסת למלך ארמי, שהציב כתובת ארמית במקום לאחר כיבושו. הוא מתפאר בהרג המלכים, אך לפי המקרא, הוא ניצח אותם, אך  יהוא היה זה שהרג אותם (מל”ב ט; דה”ב כב).. נראה כי מרד יהוא הצליח בזכות שת”פ שלו עם חזאל מלך ארם, וכל צד ניסה אח”כ לקחת הקרדיט לעצמו..

* כתובת “בית דוד” מאד לא התאימה לחוקרים “מינימליסטים”, עם נטיה שמאלית משהו, כגון:

Whitlam KThe Invention of Ancient  Israel: The Silencing of Palestinian History.

Thompson T.KThe Mythic Past: Biblical Archaeology and the Myth of Israel.

הם ניסו לקרא הכתובת כHouse of Uncle, house of Lover, house of Kettle.

אבל הגדיל לעשות פרדריק קרייר מאו. קופנהגן שפשוט הציע שזהו זיוף של משלחת החפירה..

מצבות: מתקן נתגלה לפני השער, מתקן שני היה טור מצבות, מימין לשער. שניהם משכבת החורבן לפני ימי תגלת פלאסר.

המצבות ליד השער = “במות השערים“?

מל”ב כג 8 מתעד כיצד במסגרת הרפורמות של יאשיהו הוא גם מבטל את “במות השערים”.

שמא הכוונה למתקני המצבות כגון אלו?? –

מל“ב כג 8:  וַיָּבֵא אֶתכָּלהַכֹּהֲנִיםמֵעָרֵי יְהוּדָהוַיְטַמֵּא אֶתהַבָּמוֹת אֲשֶׁר קִטְּרוּשָׁמָּה הַכֹּהֲנִיםמִגֶּבַע עַדבְּאֵר שָׁבַעוְנָתַץ אֶתבָּמוֹת הַשְּׁעָרִים..”

II kings 23:8: “Josiah brought all the priests from the towns of Judah and desecrated the high places, from Geba to Beersheba, where the priests had burned incense. He broke down the shrines at the gates..”

עם זאת, ברור כי במקרה של תל דן לא ניתן לתת הקרדיט ליאשיהו כי העיר כולה חרבה בכיבוש של תגלת פלאסר הג’ את צפון הארץ.

קבר T387 (“הקבר המיקני”): נחשף סמוך לשער, בתוך העיר, אחד משבעה שנחשפו בחפירות. זהו קבר פיר מדופן אבנים מב”מ, ובו נקברו 40 גברים נשים וילדים, וכלי מנחה רבים, כולל כלי יבוא רבים – מס”הכ 193 כלים, 28 ממיקנה!, ובמיוחד בשל “אגרטל” המרכבה” השלם קיבל הקבר את הכינוי “הקבר המיקני”. נתגלו גם כלי נשק, כלי זהב וכסף, ועוד. הקבר שימש במ14-13-.