Home Img

האם התגלה בית הכנסת של מרים המגדלנית? – 2010

“מצאתי את עצמי באמצע חופשה משפחתית בקפריסין, קופצת בהתרגשות, מתמונה שנשקפה אלי ממסך הפלאפון.” אמרה דינה, עם חיוך גדול על פניה רק לזכר הרגע ההוא.

מעטים הם האנשים אשר יתרגשו ממראה של תבליט עתיק על מסך הפלאפון שלהם, אבל לדינה היתה סיבה טובה לשמוח. התמונה אותה קיבלה באמצעות המכשיר הסלולרי שלה היה של תבליט יחיד במינו, הכולל תאור של מנורת שבעת קנים, אשר שותף החפירה שלה, ערפאן נג’אר מצא על רצפת בית הכנסת של מיגדל העתיקה. ממצא כזה הוא בגדר תגלית חלומית לארכיאולוגים רבים. לדינה וערפאן החלום הזה התממש.

מיגדל העתיקה, הנמצאת על הגדה המערבית של הכנרת, מעט צפונה לטבריה, היתה עיירה יהודית פורחת בתקופה הרומית. שמה היווני “טריכי” ( מיוונית  – דג TAPIXOC = דג מומלח) מלמד על תעשית הדייג המשגשגת שהתקיימה בה בעת העתיקה. אך ב66 לסה”נ היהודים של כל “פרובינקה יודיאה” מרדו נגד הרומאים, מהלך שהביא גם לחורבנה של מיגדל.

לאחר מיכן האזור כולו היה מיושב באופן חלקי ולא רציף.

מיגדל גם ידועה מהמסורת הנוצרית. כתבי “הברית החדשה” אינם מזכירים שישו היה במיגדל, אך מיגדל היתה מקום מוצאה של האישה שהיתה קרובה מאד לישו – מרים המגדלנית. היא ליוותה אותו מראשית פעילותו הציבורית בגליל, היתה מהנשים העדות לצליבתו בירושלים, ולפי בשורת יוחנן היתה העדה הראשונה לתחייתו מהמתים.

בשל חשיבותה ישנו תיעוד היסטורי כי בתקופה הביזנטית במיגדל נבנתה קפלה מעל ביתה, אך לאחר הכיבוש המוסלמי הבדואים הפכו אותו לאורווה. במהלך השנים האתר כולו כוסה סחף, ורק שם המקום נשמר ע”י המקומיים – “מג’דל”.

בראשית המאה העשרים הפרנציסקנים (נציגי הכנסיה הקתולית בא”י) רכשו את מתחם האתר העתיק, וב1970-1 הארכיאולוג הפרנציסקני קורבו חפר קטעים מהעיר העתיקה. לאחר מכן הפרנציסקנים גידרו את המתחם וסגרו אותו לביקורים.

אך ב2005 המסדר האפיפיורי “נוטר דם בירושלים” הכריז על תכנית פיתוח שאפתנית של פתיחה מחודשת ופיתוח של האתר. פרויקט “מרכז מיגדל” (Magdala Center), יכלול חידוש החפירות במתחם, ושילוב הממצאים במכלול ובו מלון, מרכז כינוסים, מרכז מולטימדיה לראשית הנצרות, מרכז תרבות לנשים, ועוד. הפרויקט אמור להסתיים בסוף 2011.

ביולי 2009 החלה צוות של רשות העתיקות בסקר של האתר וביצוע כמה חפירות בדיקה. מנהלי החפירה, דינה אבשלום-גורני, וערפאן נג’אר קיוו למצא עוד עדויות מהישוב העתיק, אך שניהם לא שיערו שתוך שבועיים בלבד, ובעומק של 10 ס”מ בלבד מתחת לפני השטח, הם יחשפו בית כנסת מהמאה הראשונה לסה”נ.

“כאשר ראיתי שלאורך הקיר הראשון שחשפנו ישנו ספסל ארוך, פינטזתי שאולי זהו חלק מבית כנסת, כגון זה שהתגלה במצדה או בגמלא.” אמרה דינה.    “אך בתי כנסת מתקופה זו נדירים ביותר. מה עוד שהמבנה נמצא בשוליים הצפונים של הישוב, לא במרכזו. בקיצור הסיכוי שאכן זהו בית כנסת היה נראה לי אז קלוש ביותר.”

צילום אויר של בית הכנסת שנחשף במיגדל העתיקה

צילום אויר של בית הכנסת שנחשף במיגדל העתיקה. (C) ניקי דוידוב. באדיבות רשות העתיקות.

אך כשדינה וערפאן המשיכו בחפירתם התברר כי הפנטזיה התממשה. גם לאורך הקירות האחרים של המבנה נבנו ספסלים, וגודל המבנה לא הותיר ספק שזהו אכן בית כנסת עתיק. במרכז בית הכנסת הם אף מצאו אבן גזית גדולה, ועליה תבליט המתאר רוזטה (=עיטור שושנה בן שש עלים) משני צידיו עצי תמר.

בשלב זה דינה נסעה לחופשה משפחתית קצרה, אשר תוכננה חודשים קודם. “עוד לא השלמנו חשיפת כל הריצפה, אבל לא רציתי לאכזב את המשפחה שלי, אשר חיכו תקופה ארוכה לחופשה זו”.

בזמן שדינה נפשה עם משפחתה בקפריסין, ערפאן וצוות החפירה המשיכו לחשוף את שאר הריצפה. כאשר נוקו צידי האבן המעוטרת ערפאן נדהם לגלות תבליט של מנורת שבעת קנים, בדיוק כמו זו שהיתה באותם ימים בבית המקדש בירושלים (!). ערפאן החליט שהדרך הטובה ביותר לבשר לדינה על הגילוי הוא באמצעות שליחת צילום מהמכשיר הסלולרי, וכך דינה “קיבלה את הבשורה” באמצע החופשה המשפחתית בחו”ל.

הארכיאולוגית דינה אבשלום-גורני

הארכיאולוגית דינה אבשלום-גורני מנקה את האבן המעוטרת אשר התגלתה בבית הכנסת במיגדל העתיקה. בצד הצר של האבן נחשף תאור יחודי של מנורה כ כמו זו שהיתה באותם ימים בבית המקדש. (C) יולי שוורץ. באדיבות רשות העתיקות.

כאשר דינה שבה הושלמה חשיפת האבן המתובלטת. הסתבר כי כל הצדדים של האבן היו מעוטרים, בעיקר בעצי תמר. נראה כי האבן היתה בסיס למעמד עליו קראו את מספרי תורה. “אין מקבילות לממצא שכזה, כך שאני עדיין לא בטוחה על אופן השימוש באבן הזו, ואנחנו עדיין חוקרים את הנושא” סיכמה דינה.

כאשר רשות העתיקות הכריזה על הממצא, תקשורת מכל העולם סיקרה את הגילוי. ניכר היה כי לנוצרים היתה זו תגלית חשובה במיוחד, ועיתונאים רבים מהתקשורת הזרה עמדו על האפשרות שבית כנסת זה שימש גם את מרים המגדלנית.

“ומה את אומרת?, האמנם יתכן כי מרים המגדלנית ביקרה בבית כנסת זה ממש?” שאלתי את דינה בתום הביקור.

היא חייכה, “אין לי יכולת להוכיח דבר שכזה, אבל זה בהחלט אפשרי”.

“למעשה”, היא הוסיפה, “לא ניתן לשלול האפשרות שאף ישו בעצמו ביקר בבית כנסת זה, שכן הוא פעל בכל האזור שמסביב לכנרת.”

“אז אם כך, אולי פה ישו ומרים המגדלנית נפגשו לראשונה??” ניסיתי להתחכם.

“מי יודע”, דינה חייכה שוב, “באמצעים ארכיאולוגים לא ניתן להוכיח דבר שכזה. אבל אולי, מי יודע..”.

מבט קרוב על תבליט המנורה אשר נחשף בצידי האבן המעוטרת ממיגדל

מבט קרוב על תבליט המנורה אשר נחשף בצידי האבן המעוטרת ממיגדל. המשמעות המלאה של כלל הסמלים, כמו גם השימוש המדויק שנעשה באבן נותר עלום לפי שעה, אך תאור המנורה ברור, והוא מבוסס על מראה המנורה באותם ימים. (C) ניקי דוידוב. באדיבות רשות העתיקות.