Home Img

נבחן 2011ח-כולל תשובות

יוכי: צובה? 

(ת: הישוב מוזכר לראשונה במקרא; לא ידוע אם היתה מיושבת בימי בית שני; אך נזכרת באחת מאיגרות בר-כוכבא שנמצאו במורבעת; הצלבנים הקימו במקום חוה מבוצרת בשם “בלמונט”, והיו צלבנים שזיהו אותה עם מודיעין של המכבים; לאחר מכן היה במקום כפר בשם “סובא”; ב48 נכבש המקום במסגרת מבצע “דני”, ואחריו ליד התל הוקם קיבוץ צובה המתפרנס מתעשיה, תיירות, והקפצת ילדים).

גילוי חדש ליד צובה החשוב לנצרות?

 (ת: בשנות ה2000 חשף שמעון גבסון מערה שהיתה מאגר מים גדול בימי בית ראשון, ששימש רבות בימי בית שני כיון שהתגלו בו אלפי שברי כלי חרס, וובתקופה הביזנטית עדויות לפולחן זכרו של יוחנן המטביל במקום. שמעון אף סבור שיוחנן אכן הטביל במערה זו..). 

שחר: חקלאות הררית ומעיינות בהר. 

 (ת: חקלאות הררית מסתמכת על סיקול ויצירת טרסות של אדמה פוריה. ההשקיה נסמכת על מי גשמים ו\או השקיה ממעינות באמצעות תעלות שילוח, ולכן חלקאות בהשקיה נקראת “שלחין”). 

שחר: עצים באיזור .

 (ת: אורן, בראש, זית, חרוב, רימון, שקד). 

רבקה: איפה נמצאו מצבות פולחן? 

 (ת:נגב ובמזרח סיני עשרות מצבות פרהיסטוריות, כנראה ניאולית, בד”ב בשלישיות או זוגות; בתל גזר ריכוז מצבות כנעניות; בתל ערד זוג מצבות יהודאיות; גם אל מול השער של תל דן ובית צידה נמצאו מצבות). 

ארז: שכונות גנים 

 (ת: שם שנקבע במחקר לקבוצה של שכונות שנבנו בירושלים בימי המנדט בתכנונו של ריכרד קאופמן, בעקרון של בתים פרטיים חד קומתיים עם גן, ובד”כ בנקודה הגבוהה מבנה ציבור.  תלפיות, בית הכרם, בית וגן, רחביה, קרית משה, מקור חים (“אדמת” עמוס”, בקעה), ו”קרית משה מונטיפיורי” (גבעת שאול). “אחוזת בית” (לימים תל-אביב) גם נבנתה במתכונת “שכונת גנים”). 

ארז: חומות ירושלים לתקופותיה 

 (ת: ביצורים כנענים כנראה בתואי של עיר דוד, בימי שלמה נתחם גם הר הבית; הרחבה לגבעה המערבית בימי חזקיהו; חורבן בבלי; שיקום עיר דוד והר הבית בימי נחמיה; הרחבה למערב בימי החשמונאים; חומה שניה לצפון ע”י הורדוס; חומה שלישית לצפון בימי אגריפס; חורבן רומי כללי; עיר פרוזה כנראה עד מ3, ואז ביצור כנראה בתואי דהיום; הרחבה לדרום בימי הביזנטים; צימצום לתואי דהיום בימי המוסלמים והצלבנים). 

יוכי: הר ציון 1948- 1967. 

 (ת: הר ציון היה נקודת המוצא לחבירת כוחות פלמ”ח עם היהודים הנצורים ברובע היהודי, אך לבסוף הרובע נכבש ופונה מיהודים. הר ציון מנגד נותר בחזקת מדינת ישראל, מגגותיו היה ניתן לצפות אל הרובע היהודי והכותל. הוא הפך לאתר עליה לרגל אלטרנטיבי, וכך נוצר גם “חדר הנשיא”. ב1964 הושגה הסכמה על סלילת כביש גישה לכבוד ביקור האפיפיור, והוא משמש עד היום). 

יוכי: חשיבותו ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים?

 (נוצרים – מקום הסעודה האחרונה, מקום תרדמת מרים, לפי הארמנית בית קיפא; למוסלמים וליהודים – מקום קבר דוד). 

שחר: התיישבות חומה ומגדל מקומות מרכזיים ורעיון כללי?

 (ת: התגובה הציונית בחסות הבריטים למרד הערבי הגדול בין 1936 ל1939. צורת הישוב היתה פרקטית ליצור מערך מוגן במהירות, וכנראה נשענה על חוק עותמאני שקבע שישוב בר חומה ומגדל לא יפורק. כנראה ניר דוד הוא הראשון, וטירת צבי היא הדתי הראשון). 

שחר: עוד תולדה גיאוגרפית של המרד בכביש הצפון? 

 (ת: עצם קיומו של כביש הצפון. הוא נסלל כדי לחסום זליגת טרור מכיוון לבנון במהלך “המרד הערבי הגדול”, ולאורכו הותקנו פילבוקסים ומבצרי טיגרט). 

רבקה: מי זה האר”י ?

 (ת: רבי יצחק לוריא. נחשב למייסד זרם הקבלה ביהדות. לא כתב דבר, אך אמרותיו ומנהגיו קובצו ע”י חסידיו, בעיקר מהשנתיים האחרונות לחייו בצפת). 

איפה נולד האר”י ?

 (ת: ספרד). 

רבקה: יוסף קארו? 

 (ת: דמות נוספת חשובה מצפת שהגיע מגירוש ספרד). 

רבקה: מה הוא כתב?

 (ת: “שולחן ערוך”, מפעל של 20 שנה. פסיקת המצוות בכל תחומי החיים של היהודי המאמין). 

ארז: מאיפה המים של הערבה?

 (ת: כ120 קידוחים המגיעים לעומקים של עד 1.5 ק”מ. איכות המים לא תמיד טובה ומחייבת התפלה, ולעיתים גם קירור. מניח שיש גם שימוש במים מושבים). 

ארז: למה יש שיטפונות בנגב? 

 (ת: כי אדמת הנגב היא בעיקר לס, אשר במגע עם מים נהיה בוצי ואטום לחילחול). 

ארז: בן גוריון בנגב?

 (ת: נחשף לו לראשונה בטיול ב1935. מפתח חזון של יישוב הנגב (גם כדי לריב פחות עם הערבים על צפון הארץ), הדברת המדבר במים מותפלים, גיוס כח השמש לאנרגיה, ועוד. לאחר השתתפות בחנוכת “מעלה העצמאות” עובר בשדה בוקר ומתרשם. מצטרף. עוזב. מצטרף לפנסיה, ואף קונה חלקת קבר מול נחל צין, ושם אכן נקבר). 

יוכי: שלושת הרגלים ומדוע הם נקראים בשם זה? 

 (ת: לא ברור מקור השם. לדעתי אולי כי עלו ברגל לירושלים. לאחרונה אדם זרטל הציע כי במקור עלו למתחמי פולחן דמויי כף רגל.. הביטוי עצמו מקורו מהמקרא. סוכות-פסח-שבועות. סביר שמקורם בלוח השנה החקלאי: סוכות – חג האסיף (של התבואה לממגורות וקריאה לגשם); פסח – חג האביב; שבועות – חג קציר). 

יוכי: מיהם התנאים והאמוראים?

 (ת: התנאים עסקו, עפ”ר בזוגות, בחכמת ישראל, עד ימי חתימת המשנה. האמוראים היו חכמי ישראל בין חתימת המשנה ועד חתימות התלמוד). 

יוכי: חמשת עיקרי האסלאם. 

 (ת: [עעצצ”ת]: עדות, עליה לרגל, צום, צדקה, תפילה). 

רבקה: סיור בקריית הלאום? 

 (ת: ביקור בבימ”ש עליון +סרט [בתיאום מראש בלבד!]; הליכה דרך גן הורדים לתצפית על המנורה והכנסת, ובכך הצגת הרשות המחוקקת והמבצעת, אך טופוגראפית (וסמלית) המערכת השיפוטית מעליה..). 

מה רואים במנורה?: 

 (ת: סצנות שונות בתולדות העם היהודי, כאשר הארועים המרכזיים (לפי השקפת האומן..) מוצגים בקנה המרכזי. בקנים הצידיים מערך סימטרי משלים של ארועים היסטורים, אך כולם מתנקזים למטה במלחמת העצמאות והקמת המדינה).