Contact Me
Home Img

נצרות

שאלות בנושא נצרות

השאלות נאספו ממבחנים שנערכו בשנים האחרונות ע”י חברי קורס מורי דרך של יד בן-צבי מחזור ג, 2011-2013. שאלות שחזרו על עצמם הועתקו כפי שהם, כדי שניתן יהיה להסיק לגבי שאלות מרכזיות אשר נשאלות באופן תדיר ע”י הבוחנים.
את התשובות המוצמדות לשאלות יש לקרא בצורה ביקורתית.
בהצלחה!

1. מהי חשיבות קומראן לנצרות?
2. אמרת ועידת אפסוס – מה זה ועידת אפסוס
3. מי הם הכרמליתים
4. מה את יכולה לספר על מאפייני הבניה של ברלוצי ותני מספר דוגמאות
5. איך מסדירים מיסה לקבוצה
6. מה מאפיין כנסיה פרוטסטנטית להבדיל מקתולית
7. האם מציינים יום מיוחד לטבילה בכנסיות הנוצריות
8. מיהם הכרמליתים
9. מהם האתרים ב”סובב כנרת” שמתאימים לביקור של קבוצה קתולית?
10. ספר על נזירות מדבר יהודה
11. מהי עין כרם לנצרות?
12. מי ומתי ייסד את האימפריה הביזאנטית-נוצרית?
13. מה ההבדל בין קתולים לפרוטסטנטים מבחינת אתרי הביקור שלהם בארץ?
14. מה חשיבותה של יפו לנצרות?
15. מה היה בהר תבור עפ”י הנצרות?
16. היכן יש שרידי כנסיות ביזאנטיות בירושלים? צלבניות?
17. מהי הויא דולורוזה? מהן תחנותיה?
18. מהי אבן המשיחה?
19. להיכן ניקח בארץ קבוצה נוצרית גרמנית?
20. מה היה באמאוס?
21. מהן מאפייניה הרומיים-ביזאנטיים של קיסריה?
22. האם יש הקשר נוצרי בקיסריה?
23. תולדות כנסיית הקבר
24. אילו עדות נמצאות בכנסיה?
25. האם אפשר לראות הבדל בין הקתולים לאורתודוקסים בכנסיה?
26. אחרי כמה ימים עלה ישו לשמיים?
27. איזה מקומות בהר הזיתים קשורים לכניסתו של ישו לירושלים? פרט לגבי שניים מהם.
28. אמאוס – מהם הזיהויים השונים שנעשו לאתר זה ולמה? האם יש ממצאים מהתקופה הצלבנית באתרים אלה?
29. איזה כנסיות יש באבו גוש ואיפה? מה שמותיהן?
30. 11. מה קרה ביפו בהיבט הנוצרי
31. 12. מה הקשר בין יפו וקיסריה
32. 18. היכן קבורה מרים
33. 19. מה קרה בהיבט נוצרי על הר תבור
34. יום קתולים סובב כנרת.
35. כנסיית הקבר אילו תחנות בוויה דולורוזה?
36. מהם האתרים ב”סובב כנרת” שמתאימים לביקור של קבוצה קתולית?
37. מי ומתי ייסד את האימפריה הביזאנטית-נוצרית?
38. מה ההבדל בין קתולים לפרוטסטנטים מבחינת אתרי הביקור שלהם בארץ?
39. היכן יש שרידי כנסיות ביזאנטיות בירושלים? צלבניות?
40. מהי הויא דולורוזה? מהן תחנותיה?
41. מהי אבן המשיחה?
42. להיכן ניקח בארץ קבוצה נוצרית גרמנית?
43. אמרת ועידת אפסוס – מה זה ועידת אפסוס
44. מי הם הכרמליתים
45. מהם האתרים הנוצרים סביב הכינרת
46. מה קרה בהר האושר
47. מהו ההקשר הנוצרי של הר תבור
48. מה את יכולה לספר על מאפייני הבניה של ברלוצי ותני מספר דוגמאות
49. בדרכנו עוברים את אכסניית השומרוני הטוב – מה הסיפור
50. הציעי מסלול ליום שלם עם קבוצה קתולית בירושלים
51. איך מסדירים מיסה לקבוצה
52. מהי הויא דולורוסה ומה תולדותיה
53. מה מאפיין כנסיה פרוטסטנטית להבדיל מקתולית
54. האם מציינים יום מיוחד לטבילה בכנסיות הנוצריות
55. מהו המסלול שתציע לקבוצה פרוטסטנטית בירושלים
56. מדוע מזהים את אמאוס באבו גוש
57. לאיזה מסדר שייך המנזר באבו גוש
58. מיהם הכרמליתים
59. בריכות בית חסדא– הקשרים לבית שני ומסורות נוצריות.
60. למי מוקדשת כנסיית דיר חיג’לה ומה סיפורו?
61. איזה אירועים הקשורים בישוע התרחשו בסמוך לכנסייה זו?
62. אילו אתרים יש בארץ הקשורים ביוחנן המטביל?
63. לאיזה אתר בארץ קשור הביטוי mensa cristi?
64. היכן כנסיית יוסף ומה נראה בה?
65. מתי התרחש הנס באיזה יום בשבוע התרחש הנס בברכה של בית חסדא?
66. מה מקור השם של כנסיית סנטה אנה?
67. למי שייכת אוגוסטה ויקטוריה?
68. עוד אירועים חשובים לפי המסורת הנוצרים שהתרחשו בר ציון?
69. מה זה הפנטקוס?
70. מה משמעות הפנטקוס?
71. האם יש עוד אירוע?
72. יש משהו בברית החדשה שאומר שזה המקום של חדר הסעודה האחרונה? וקבר דוד?
73. הסעודה האחרונה האם התרחשה מחוץ לעיר ירושלים?
74. נצרות – מה זה פרפיגורציה?
75. תן דוגמאות לפרפיגורציה.
76. אירוע בעין כרם – כנסיות בולטות.
77. כנסיית הביקור בעין כרם – כתובות של תפילה?
78. פרפיגורציה של המגניפיקט?
79. אתרים בארץ – מה הקשר שלהם לנצרות? יפו, בניאס, קיסריה, קאסר אל-יהוד.
80. מה מסמל יונה הנביא במסורת הנוצרית?
81. מה זה אפיפניה?
82. 2 כנסיות שהאפסיס שלהם פונה מערבה?
83. ציין אתרי נצרות בין ירושלים לצמח.
84. מה החשיבות של דרך זו?
85. מיהם הטֵמפלֵרים, ומיהם הטמפלַרים?
86. מהי המושבה הראשונה של הטמפלרים?
87. מהי האידיאולוגיה של הטמפלרים?
88. מה הנס הראשון שחולל ישו? (ומה המשמעות התיאולוגית הנגזרת מכך בקשר למרים)?
89. מהי מיסה.
90. איזו תחנה בויה דולורוזה ניתן לקשר לסיפור של בכי האדון?
91. מהם הכתות הנוצריות בכנסיית הקבר?
92. חשיבות קיסריה בנצרות?
93. נס ראשון של ישו? מה המשמעות המיתולוגית?
94. יפו – משמעות נוצרית?
95. מה זה סנטה אנה ומה חשיבותו לנוצרים?
96. בואי נגיד שהקבוצה שלך הם נוצרים – מה חשוב להם בקומארן ומה חשוב בהיכל הספר?
97. פרוטסטנטים לותרנים בירושלים – לאן תקחי?
98. מתי הוקמה כנסיית הגואל?
99. פרוטסטנטים כללי לאילו עוד אתרים בירושלים?
100. גן הקבר – מה אני רואה שם?
101. איך המקום הזה (גן הקבר) נעשה מקודש לנוצרים?
102. מה זה פרפיגורציה?
103. מה הפרפיגורציה של יונה?
104. הדרכה ממדבר יהודה לירושלים בעקבות יוחנן המטביל.
105. אתרים בעין כרם.
106. כתובות בכנסיית יוחנן בהרים. איזו תפילה?
107. כנסיית הביקור –פרפיגורציה של המגניפיקט, הסבר?
108. מהם הניסים של ישוע בירושלים?
109. נס הקשור לדוד המלך?
110. מה נושאי ההדרכה בכנסיית ישוע הנער?
111. המקום שבו הכנסייה (ישוע הנער) בנויה יש לה קשר היסטורי לאתר הפיזי?
112. איך הם מקשרים את המקום לישוע הנער?
113. איפה ניתן לראות מבנים של הסליזיאנים?
114. צפון הכנרת בראשי פרקים מקומות חשובים לצליינים קתולים.
115. פרוטסטנטים לאן תקחי בצפון הכנרת? ואורתודוכסים?
116. מה מעניין קתולים בהר ציון.
117. האם יש משהו חשוב לנוצרים במרחב הזה.
118. כנרת – מסלול לתייר קתולי סובב כנרת.
119. הדרכה על טבחה, מה הכנסייה מציינת?
120. האם קבר מרים מעניין את הקתולים? האם הם יכנסו לראות את הקבר או לא?
121. תחנות בויה דולורוזה, לפחות תיאור של ארבע מהן.
122. מי עזר לישוע לסחוב את הצלב?
123. כמה תחנות יש בויה דולורוזה?
124. מהן ארבע התחנות בכנסיית הקבר ללא הקבר עצמו?
125. מהי תחנה 13? אם היא לא אבן המשיחה?
126. מה ההבדל בין נזיר יהודי לנזיר נוצרי?
127. האם ההתחייבות של נזיר ביהדות זה לכל החיים? ואצל נוצרים?
128. מהן הנדרים של הנזיר הנוצרי?
129. מנזר פעיל בארץ, איפה אמצא?
130. מנזרי מדבר יהודה, מי מאכלס אותם? (סגנון שאלה).
131. עין כרם חשיבות לנצרות.
132. מה מעניין בכורזים את הנצרות?
133. האם מגידו חשובה בנצרות?
134. מוחרקה– חשיבות המקום לנצרות.
135. האם יש קשר למרים במוחרקה?
136. איך הענן מתקשר למרים?
137. מה זה ההשתנות?
138. למה דווקא משה ואליהו?
139. מי עיצב את הכנסייה?
140. כפר נחום- חשיבות המקום
141. נס שקרה שם?
142. למי שייך האתר?
143. מי הם הפרנסיסקינים, מתי הגיעו לארץ, איך מזהים נזיר פרנסיסקני?
144. אתרים צלבנים חשובים לאורך החוף
145. חשיבות חדר הסעודה האחרונה לנוצרי
146. מקום בירושלים שבו ניתן לראות מסגד וכנסיה (הסעודה האחרונה, מסגד העליה, הר הבית)
147. כנסיית גברתנו מרים של ארון הברית באבו-גוש – מה הקשר של מרים לארון הברית?
148. 3. מה החשיבות של אמאוס על הדרך ומה הקשר ללטרון?
149. מנה מוסדות / מבנים פרוטסטנטים בירושלים
150. איך תדע אם כנסיה שייכת לזרם הקתולי?
151. מה זה קריפטה?
152. אז מה זה רליק?
153. איך אוכל להוכיח שהייתה התנצרות למבוגרים (?)
154. מעלה הר הזיתים- 3 אתרים חשובים לנצרות
155. מה ייחודה של הקהילה הארמנית
156. איך הופכים מסגד לכנסיה?
157. מסלול לנוצרים בנצרת וסביבתה
158. גדה צפונית של הכנרת – הר האושר.מה חשיבותו לנצרות ומה יש שם?
159. תן דוגמא נוספת לכנסייה חריגה של ברלוצי?
הר האושר פונה דרום מזרחה אל העם השומעים את דרשת האשרי לחוף הכנרת.
160. היכן ישו היה לפני והיכן אחרי מקום הבכי?
הגיע מבית פגי על ה על חמור ונכנס לירושלים- הר הבית- הסעודה האחרונה- גת שמנים- הר ציון בית הכה”ג- משפט- צליבה.
161. 7. מהו המקום של אש בכנסיית הדמעה? (פתחתי בשיר של זלדה “מקום של אש, מקום של בכי”)-
162. חיפה – חשיבות הכרמל בנצרות?
163. ישו מגיע לירושלים, למה? מה הוא רואה על הר הבית
במהלך חייו הגיע ישו מספר פעמים לירושלים. בהנחה שמתכוונים לשבוע האחרון לחייו מגיע כמו רבים בישראל כעולה רגל לכבוד הפסח. משתכן בבית עניה/פגי והולך כל יום לבית המקדש המפואר שהקים הורדוס: מוקף חומה אדירה, שערי חולדה והמדרגות שהובילו אליהם, הסתיו המלכותי בדרום, החצר (עזרת הנשים) והמשכן.
164. תחנות הויה דולורוזה – נו באמת! קטן עלינו!
165. מהן 4 הנקודות האחרונות בויה דולורוזה?
14-הקבר, 13-מקום ההורדה מהצלב, 12-מקום המוות על הצלב, 11-מקום הצליבה.
166. הצלב האמיתי
הצלב עליו נצלב ישו. לפי המסורת נחטב מ”עץ החיים” מגן העדן שהאוכל מפריו יזכה בחיי נצח. זוהה במערה מתחת לכנסיית הקבר ע”י הלנה, אמו של הקיסר קונסטנטינוס. נגדע מעמק-המצלבה בי-ם.
167. אתרים נוצריים סביב הכנרת
ירדנית, מגדל, טבריה, הר ברניקי, הר האושר, טבחה, כפר נחום, כורסי, סוסיתא.
168. הדרכת דרך מעין גדי לי-ם לנוצרים קתולים
כביש 90 הארוך במדינה,בקעת ים המלח: היווצרות, מצוק העתקים, בולענים, חורבת מזין, נחל קדרון, סלע PEF , שמורת עיינות צוקים: חוות גידול תמרים/אפרסמון, קומראן: האיסיים, המגילות, מלחמת בני אור בבני חושך, טבילה, נזירות מדבר יהודה, מעגנת המלח, כביש 1, הרשות הפלשתינית, יריחו, ביתרונות חוואר הלשון, מישור אדומים: מנזר אבטימוס/חאן אל אחמר, מעלה אדומים: מנזר מרטיריוס, חאן השומרוני הטוב, תצורת חתרורים, סלע ביטומני, ספר המדבר.
169. גן הקבר, מדוע הזיהוי הפרוטסטנטי שונה מכ. הקבר
תרגום משובש צריך להיות קבר הגן. בתחילת המאה ה-19 ראה גנרל גורדון סלע ופניו כפני גולגולת ובו מערת קבורה שתוארכה בטעות לבית שני. היום הקביעה חד משמעית בית ראשון.
170. מהי נזירות מדבר יהודה ו-2 אתרים בדרך לי-ם
המדבר מקום להתבודדות ורוחניות. בדברי ישו, שבעצמו שהה 40 יום במדבר יהודה, ראו סימן לנזירות: ותרו על הכסף והרכוש ולכו אחרי. הנזיר הראשון חריטון מנזר בעין פארה. אחריו אבטימוס, סבאס, מרטיריוס. מנזרים: אבטימוס, ומרטיריוס.
171. מדבר יהודה, נזירות ולאיזה מנזרים אקח?
ראשית הנזירות במצרים(אנטוניוס) לאחר הפיכת הנצרות למקובלת. למדבר יהודה, המקום בו שהה ישו 40 יום, הגיע חריטון הקים מנזר בואדי קלט/עין פרה. אחריו הגיעו מרטיריוס (מעלה אדומים), אבטימוס (מישור אדומים-חאן אל אחמר), גרסימוס (דיר חג’לה), מרסבא מדרום לי-ם . מתיישבים בספר המדבר.
172. הר הזיתים, אתרים נוצרים
בית עניה (תחיית לזרוס) בית פגי (מכאן יצאה התהלוכה), העלייה השמימה (כנסיית העלייה), מקום לימוד תפילנת אבינו (פאטר נוסטר), הבכי על חורבן י-ם (דומינוס פלביט), סבל ישו ומאסרו (כל העמים), קבר מרים.
173. למה רוב אתרי הנצרות בכנרת נמצאים בצפון הכנרת?
רוב תלמידיו של ישו היו דייגים שאזור הדייג שלהם היה בעיקר בצפון הכנרת עקב המעיינות החמים בטבחה.
174. חצר כנסיית הבשורה בנצרת
כנסייה מהמאה ה-20 ע”י מוצ’ו, לתפארת מרים אמו של ישו ע”ג שרידי ביתה במקום בו בישר לה המלאך גבריאל כי תהרה לרוח הקודש ותלד את בן האלוהים. על הדלתות תבליטי ברונזה ונחושת אירועים מחיי ישו, על החזית מרים מצד אחד, המלאך גבריאל מצד שני והמשפט: “מלאך אלוהים בישר למריה” ומתחתיו 4 האוונגלים. בחזית הדרומית פסל מרים ודברי תפילה בלטינית. מסביב בחצר תמונות/פסיפסים מרים וישו, תרומת ארצות שונות.
175. ממצאים ארכיאולוגיים בכנסיית הבשורה
בכנסייה: בגרוטו שרידי ביתה של מרים, שרידי כנסייה ביזנטית וצלבנית. במתחם: כפר נצרתי מהמאה ה-1, בורות מים, מערות מגורים.
176. הדרכת דרך בכביש 1 לי-ם לנוצרים
עמק איילון, לטרון, אמאוס, קסטל, אבו גוש (מנזר + כנסייה)
177. מי מחזיק בכנסיית הקבר?
קתולים, יוונים אורתודוכסים, ארמנים, קפלות של קופטים, סורים יעקוביטים, על הגג אתיופים.
178. כנסיית הלחם והדגים
כנסייה בנדיקטית-גרמנית בטבחה בה התרחש נס ישו שם על הסלע 5 ככרות לחם + 2 דגים והם הספיקו ל-5 אלף איש + 12 סלים מלאים. ע”ג רצפת פסיפס ושרידים של כנסייה ביזנטית. בזיליקה בצורת צלב, אטריום עם בפטיסטריום. לפני המזבח הסלע + הפסיפס, מסביב פסיפס במוטיבים מצריים + נילומטר.
179. היכן יש עוד נילומט בפסיפסים בארץ
בציפורי
180. למה בפסיפס יש מוטיבים מצריים
כדי להדגיש את הקשר למצרים שהייתה אסם התבואה של א”י, לשם נמלטה משפחת ישו.
181. כפר נחום, היכן ממוקם בית הכנסת?
בצד הצפוני של המתחם, צפונית לכנסיית ביתו של פטרוס.
182. לספר על בית הכנסת
בית הכנסת הגדול בארץ. בנוי מאבני גיר שהובאו ממגדל. על גבי שרידי בית כנסת קדום מבזלת מהמאה ה-1. נבנה המאה ה-5 מאבנים מהמאה ה-3. מבנה מפואר המעיד על עושר התושבים. מבנה בזיליקה, כותרות וקרניזים משופעים בפיתוחים, סמל המנורה, ארון הברית, ענבים, עמוד עם שם משפחת התורם בני זבדי, כניסה מדרום, ארגז אבן בצורת ארון הקודש על גלגלים בחוץ.
183. מי הייתה אוכלוסיית כפר נחום
יהודים ויהודים נוצרים. עיר גבול, מכס, חקלאים (בתי בד), דייגים, סוחרים.
184. מסלול לנוצרים מטבריה לי-ם (לא דרך הבקעה)
הר תבור, נצרת, ציפורי, לטרון, אבו גוש.
185. לאן אקח נוצרים לראות היכן נמצאו המגילות הגנוזות
קומראן, היכל הספר במוזיאון ישראל.
186. כנסיות מתומנות
כנסיות הנצחה. הר האושר (פסוקי אשרי), העלייה(עליית ישו לשמים), קתיסמה (בריחת המשפחה למצרים), קיסריה (ע”ג מקדש אוגוסטוס), כפר נחום (ביתו של פטרוס).
187. שקנאי, משמעותו ואיפה יש?
משמעותו הקרבה. הגוזל לוקח את האוכל מפיה של אימו וזה נראה כאילו אוכל את קרביה במשמעות של ישו המאכיל את גוזליו(האנושות) ואפילו נותן את גופו. בחדר הסעודה האחרונה, בהר הבית על עמוד של מסגד אל ארצה, בהר הזיתים על עמוד במסגד העלייה.
188. 4 אתרים סביב הכנרת לנוצרים
189. מה חשיבות הסירה בגינוסר
190. מהי חשיבות קיסריה לנצרות
191. מדוע קיסריה חשובה לנצרות
192. ספר בקצרה על כנסיות אבו גוש
193. ספר על פעלו של ישו לבית המקדש
194. על שם מה מנזר המצלבה
195. מה יש בכנסיית הבשורה
196. איפה התרחש נס היין
197. במה קדוש הר ציון לנוצרים
198. מה זה דיר חג’לה
199. יוחנן המטביל- הרקע להולדתו
200. מה הקשר בין ההטבלה לנצרות
201. מה זה ירדנית
202. מה משמעות השם פטרוס
203. לאיזה בריכות ניתן לקשור ניסים של ישו
204. מה אתה יודע על מגדל
205. מה ההיבטים הנוצריים של כורזים
206. מי תכנן ועיצב את הכנסייה בגת שמנים ואיך יצר את האווירה
207. מדוע נאסר ישו
208. מה קרה בחדר הסעודה האחרונה
209. מהי כנסיית הבכורה
210. יום סיור לפרוטסטנטים בגליל
211. מה קרה בבניאס ומה ההבדל
212. מדוע ישו נדחה מנצרת
213. מדוע ישו קילל את כפר נחום
214. מה קרה בהר האושר
215. מה מקור השם טבחה
216. מקום לתפילה של פרוטסטנטים סביב הכינרת
217. מדוע מבקרים נוצרים במגידו, איזה עמק רואים מהאתר
218. מה המשמעות של האתר בהר האושר והדרשה
219. מה הוא הסקרמנט בנצרות
220. מהם האתרים החשובים לצליין בתקופה הביזנטית
221. מה קרה אחרי התחיה
222. לאן תיקח את הקבוצה הקתולית לצהרים
223. ספר על תולדות כנסיית הקבר
224. מהיכן נכנסו לכנסייה
225. מה הוא סיפור השומרוני הטוב
226. מה חשיבות קומראן לפרוטסטנטים
227. מה חשיבותה של כנא
228. מה מיוחד בכנסיה בכנא
229. איזה אתרים נוצריים יש בהר ציון
230. מה הוא המוטיב העיקרי בכנסיית הבשורה
231. מה ההיסטוריה של הכנסיה
232. מה רואים על החזית המערבית
233. יש שני פסוקים מהתנ”ך בחזית – מהם?
234. מהי קריפטה
235. איזה אלמנטים ארכיאולוגיים יש במגדל ימק”א
236. מה פרוש השם ימק”א
237. האם יש עוד אתר שלהם בארץ
238. מה היא ויה דולורוסה
239. מה הן הכנסיות החשובות בעין כרם
240. מה אתה יודע על הארמנים בירושלים
241. ספרי על כנסיית הבשורה בפנים
242. למה ישו נאלץ לעזוב את נצרת
243. לאן עבר ישוע מנצרת ולמה שם לא כועסים עליו
244. מה מיוחד במבנה הכנסייה על הר האושר
245. מי תכנן את הכנסייה והיכן עוד
246. השבוע האחרון בחיי ישוע
247. על מה צלבו את ישוע
248. מי היא מריה מגדלנה
249. איפה היא קבורה
250. האם כיפות הזהב אמיתיות
251. מה הקשר בין הדורמיציון לקבר מרים בקדרון
252. איזה אתרים ארכיאולוגיים מעניינים יש באלכסנדר נייבסקי
253. האם מקום קבורת ישוע בתוך חומות העיר
254. מה חשיבות יפו בנצרות
255. מה תספרי על הספינה העתיקה בגינוסר
256. איזה מתחמים אתיופיים יש בירושלים
257. איזו תחנה ליד האתיופים
258. מה עומד מאחורי כנסיית הביקור בעין כרם
259. מה הפיצולים העיקריים שהתרחשו בנצרות
325 הכנסייה האריאנית ,431 הנסטוריונים 451 – המונופיזיטים, ב-1054 הסכיזמה הגדולה ובשנת 1517 הרפורמציה.
260. אילו עדות נוצריות מחזיקות בכנסיית הקבר:
היוונים האורתודוכסים, הארמנים, המסדר הפרנצ’סקני (הקתולים), המייצג את הוותיקן ואת הנצרות הקתולית בארץ.
261. מדוע הכנרת חשובה לנוצרים
היתה אזור פעילותו של ישו בתחילת דרכו במקום זה ביצע ניסים וריפא חולים בקרבת הכנרת נשא את דרשת האשרי , כאן היתה אחת ההתגלויות של ישו , נס הלחם והדגים ונס ההליכה על המים .
262. ספר על כנסייה קדומה בהר הזיתים
כנסיית העלייה, כיפת העלייה או מסגד העלייה, כנסיה המשמרת את זכרון עלייתו לשמים של ישו 40 יום לאחר תחייתו, מאז הכבוש המוסלמי של צאלח אדין ב1187, נמצאת הכנסיה בידיים מוסלמיות. מקום העליה נקבע ע”י הצליינית איגריה, לאחר עזיבתה נבנתה הכנסיה במימונה של אישה עשירה בשם פומניה, הכנסיה נבנתה בצורת קפלת זכרון עגולה כשהגג נפתח לשמים. נהרסה בשנת 614 ע”י הפרסים ונבנתה מחדש על ידי האב מודסט שהפך לפטריארך ירושלים.
ב1009 נהרסה על ידי חכים בימר אללה, נבנתה מחדש בצורה מתומנת על ידי הצלבנים.
בימי צאלח הדין המקום הפך למסגד, הגג הפתוח הוחלף בכיפה.
במקום סלע ועליו עקבה של ישו.(עפ”י המסורת הנוצרית).
263. אילו כנסיות נמצאות ממזרח לכנרת
בישוב כורסיי ממזרח לכנרת צפונית לעין גב נמצאו שרידי כנסיה ביזנטית בחפירות התגלה אתר מפואר וחשוב ובו כנסיה שעוטרה בפסיפסים מעולם החי והצומח , חומות מנזר ויח’ מגורים , התברר שהמנזר היה אחד המנזרים הגדולים בארץ במאה החמישית ומכלול המבנים שבו ששימש לצורכי הצליינים באותה תקופה.
264. מה מציינת כנסיית האדון בכה
במקום זה בהביט ישוע על ירושלים בכה עת ניבא את חורבנה של העיר , הכנסיה עוצבה בצורת דמעה לזכר דמעותיו של ישוע , הכנסיה הנוכחית בנויה על שרידי כנסיה ביזנטית מהמאה השביעית , הכנסיה פונה להר הבית המקום אליו הצביע ישו וכך גם כיווני האור.

265. מהו מעיין מרים
מעיין בנצרת בו על פי המסורת הנוצרית בישר המלאך גבריאל למרים הבתולה שנושאת היא ברחמה את המשיח.
266. היכן נמצאת כנסיית גליקנטו ומה ייחודה
נמצאת על הר ציון, בנויה על שרידי ביתו של קייפא הכהן הגדול שלביתו וחצרו הובא ישוע לאחר מעצרו בגת שמנים , שם התכנס הסנהדרין ומשם הוסגר לרומאים , שם הכנסיה ניתן מתוך הברית החדשה שבה אומר ישוע לתלמידו פטרוס שהוא עתיד להתכחש להשתייכותו לישוע שלוש פעמים,עד לקריאת התרנגול. הכנסיה במתכונת הנוכחית המודרנית נבנתה עי מסדר האסמפסיאוניסטים, מסדר נזירים שנוסד בצרפת ב1843 , הכנסיה נבנתה בשנות ה30 של המאה העשרים נבנתה על חורבותיה של כנסיה ביזנטית עתיקה שנחרבה לאחריה כנסיה צלבנית שאף היא נהרסה
267. מה מייחד את הכנסיה בכפר נחום
הבית עליו בנויה הכנסיה שימש להתכנסות של הנוצרים הראשונים . הפך לכנסיה במאה ה5 נבנתה בצורת מתומן שמרכזו מעל הבית של פטרוס , בחלקו המזרחי הקימו אפסיס ואגן טבילה והונחה רצפת פסיפס מעוטרת בטווס. מעל ביתו של פטרוס נבנתה כנסיה חדשה , לפני כ20 שנה, על גבי שמונה עמודים , מעל החפירות ורצפת זכוכית .
268. מה ניתן לראות בכפר כנא
כנסייה קתולית כנסיית החתונה שנבנתה ב 1879 במקום שבו נעשה נס היין המוזכר בברית החדשה, לידה יש כנסייה יוונית אורתודוקסית כנסיית גאוגרגיוס הקדוש שנבנתה ב1886 , ובה שני כדי אבן שעל פי האמונה היוונית האורתודו’ הם הכדים בה עשה ישוע את נס היין לידם כנסיית סנט ברתולומיאו הבנויה במקום שבו היה ביתו של נתנאל מקנה תלמידו של ישוע.
269. בהר הזיתים יש את כנסית הקבר של מריה פרט:
כנסיית קבר מרים נמצאת בגת שמנים למרגלות הר הזיתים במערה תת קרקעית ועפ”י המסורת הנוצרית אורתודוכסית , שם מקום קבורתה של מרים אמו של ישוע, עפי המסורת נרדמה מרים בהר ציון , נקברה בעמק יהושפט ונאספה אל זרועות בנה בהר הזיתים , חג עליית מרים השמיימה נחוג ב15 באוגוסט –חג האס ומפסיון.
270. מהם חמש התחנות האחרונות של הויה דולורוזה?
שמונה מהתחנות בויה דלורוזה נמצאות מחוץ למתחם של כנסיית הקבר. התחנה התשיעית ממוקמת על גג של אחד מאגפי הכנסייה. התחנה העשירית היא בקאפלה מימין לכניסה לכנסיה. מחוץ לה, שם הסירו מישו את בגדיו לשם הכנתו למסמור על הצלב – ובאזור מתחם הגולגותא עצמו, מצויות התחנות מס‘ 11 (המסמור), 12 (הצליבה מעל לסלע הגולגותא) ו – 13 (המקום בו ניצבת אמו כשהיא צופה בצליבה).
תחנה מס‘ 14 בויה דולורוזה היא הקבר עצמו והיא ממוקמת משמאל לאבן המשיחה (משמאל לעומד מול אבן המשיחה, כשנכנסים לכנסייה).
271. בניאס מה קרה שם?
בקיסריה של פיליפוס (בניאס)התרחש אחד האירועים המשמעותיים בנצרות , ישוע הגיע לשם עם תלמידיו ושאל מה אומרות הבריות עליו , שמעון פטרוס ענה “אתה הוא המשיח בן אלוהים חיים , ישוע ענה לו , “אשריך שמעון בר יונה כי בשר ודם לא גילה לך את זאת כי אם אבי שבשמיים , פטרוס קיבל מישוע במעמד זה את המפתחות מלכות שמים , והפך את הבניאס מוקד עליה לרגל
272. מה היו הועידות האקומניות?איפה הערים האלה.
ועידה אקומנית – בנצרות, כנס של בישופים מכל רחבי העולם הנוצרי (ומכאן השם “אקומני” =כלל-עולמי) אשר דן בנושאי אמונה ופולחן. שמות נוספים מקובלים לוועידה אקומנית הם קונציל (או ויעוד בעברית) ומועצה
ועידת ניקיאה (325), שבה התקבל נוסח הקרדו הראשון, התקבלה הדוגמה של השילוש הקדוש וגונו האריאנים..
ועידת קונסטנטינופוליס הראשונה (381), אשר שינתה את הקרדו הניקיאני לצורה שבה הוא מקובל כיום בכנסיות האורתודוכסיות והאורתודוכסיות האוריינטליות ואשר אסרה על כל שינוי בקרדו ללא אישור בוועידה אקומנית.
ועידת אפסוס (431), אשר הכריזה על מריה הבתולה כעל “אם האל” (תיאוטוקוס) וגינתה את הנסטוריאנים. הכנסייה האשורית אינה מקבלת ועידה זו ואת הבאות אחריה.
ועידת כלקדון (451), אשר גינתה את המונופיזיטיות וקבעה שלישו היו שתי מהויות נפרדות, אלוהית ואנושית אשר נמצאים יחד בלי התאחדות. ובה האשימו את הכנסיות האוריינטליות (כגון הארמנית, הקופטית והאתיופית) שהן כנסיות מונופיזיטיות. כנסיות אלה אינן מקבלות ועידה זו ואת הבאות אחריה.
ועידת קונסטנטינופוליס השנייה (553), אשר אישרה מחדש את החלטות הוועידות הקודמות וגינתה כתבים אריאניים, נסטוריאניים ומונופיזיטיים חדשים.
ועידת קונסטנטינופוליס השלישית (680-681), אשר גינתה את המונותלטיזם וקבעה כי לישו היו שני רצונות נפרדים, אלוהי ואנושי.
ועידת ניקיאה השנייה (787), אשר החזירה את מנהג כיבוד האיקונין (אשר בוטל וגונה בוועידת קונסטנטינופוליס משנת 754) וסיימה את מלחמת האיקונין (איקונוקלאזמוס) הראשונה. הפרוטנסטנטים דוחים את החלטות ועידה זו ומעדיפים תחתיה את החלטות ועידת קונסטנטינופוליס משנת 754, שגינתה את כיבוד האיקונין.
273. מהו איקונוסטזיס?
קיר חוצץ עליו מוצגות הדמויות של הקדושים השונים של הכנסייה. בכנסיות המזרחיות יש חציצה כזו והיא מתממשת באמצעות קיר חוצץ הסוגר את האפסידה. הטקס מתנהל מאחורי המחיצה המפרידה בין האולם בו נמצאים המאמינים לבין הכומר המקיים את הטקסים.
274. מהו איקונוקלזם?
בתקופה הביזנטית התפתח מאוד פולחן האיקונין, תמונות ופסלים שמייצגים כל מיני קדושים מהנצרות.בועידת קונסטנטינופול משנת 754,גונה מנהג כיבוד האיקונות החלה התנגדות דתית לפולחן הזה (בין היתר בהשפעת האסלם והיהדות “לא תעשה לך פסל וכל תמונה”),וראו בו עבודת אלילים. אסרו על הצגת האיקונות, רדפו בחומרה את חסידי פולחנן.ואף החלה השחתה המונית של איקונות או פרצופי אדם ובע”ח .בסופו של דבר, יצא צו כנסייתי,ועידת ניקאה השנייה 787 שהתיר מחדש את פולחן התמונות, ובכך באה לקיצה תקופת האיקונוקלזם.
275. מהי הויה דולורוזה ותחנותיה?
על בסיס האירועים, המסופרים על ידי כותבי האבנגליונים בברית החדשה, גיבשו הנוצרים, לאורך הדורות, מסלול המתאר את דרכו האחרונה של ישו. דרך המתארכת מרגע שנשפט על ידי הנציב הרומי – פונטיוס פילטוס, ועד לצליבתו בגבעת הגולגותא.
מאז המאה ה-14 מצוין מסלול כזה בירושלים, הנקרא דרך הייסורים של ישו, או בשמו הלועזי, הויה דולורוזה. בדרך זו, 14 תחנות שכל אחת מהן מציינת אירוע שהתרחש במהלך הקטע שבין משפטו של ישו לבין צליבתו וקבורתו. תוואי המסלול – זה שהמסורת הנוצרית מצביעה עליו כעל דרך הייסורים של ישו – זרוע בקאפלות או בכנסיות קטנות כמעט לכל אורכו. בכל תחנה ישנו אירוע מסוים שהתרחש בשעות האחרונות לחייו של ישו, בדרכו האחרונה, המתוארת כדרך של ייסורים.
מסלול דרך הייסורים שהתגבש לפי המסורת הנוצרית קתולית החל מהמאה ה- 14 לערך. המסלול (התחנות, מיקומן, והאירועים שהתרחשו בהן) עוצב על ידי הפראנצ‘יסקנים, מסדר נוצרי קתולי שקיבל בברכת האפיפיור, את התפקיד של שמירת נכסי הנצרות הקתולית בארץ ישראל, מאז שנצרות זו שומטת את אחיזתה בארץ לאחר גירוש הצלבנים.
להלן סדר התחנות שעוצבו החל מהמאה ה-14 במסלול הויה דולורוזה והקפלות או הכנסיות המצויות ליד חלק מתחנות אלו או בסמיכות אליהן:
התחנה הראשונה – תחנת ההרשעה – ממוקמת היכן שכיום נמצא בית ספר מוסלמי לבנים – בית ספר אל – עומריה. בית ספר זה, הממוקם היכן שבתקופה הטורקית היה מקום מושבו של מושל ירושלים, מזוהה כיום כמקום בו ניצבה בעבר מצודת האנטוניה. זהו מבצר רב עצמה שנבנה על ידי הורדוס מצפונו של מתחם הר הבית, שהיה מיועד להגן על מתחם ההר מהצד היותר חשוף שלו – הצד הצפוני.
בתחנה זו אין קפלה המנציחה את האירוע ולמעשה, קשת האקו הומו, הצמודה למנזר האחיות ציון, והתלויה מעל לרחוב הויה דולורוזה עצמו – היא המקום עליו מצביעים הנוצרים כעל המקום בו ישו מוצג לקהל הרב הצובא והמצפה לתוצאות המשפט, לאחר ההרשעה.
התחנה השנייה – מקום ההלקאה, כפיית הצלב והביזוי
לפי ספרי האבנגליונים, לאחר הרשעתו של ישו, החיילים הרומיים שנצטוו להוליכו למקום צליבתו , מלקים אותו, מבזים אותו, לועגים לו ואף מכינים כתר של קוצים המושם על ראשו. לאחר מכן הם כופים עליו לשאת את הצלב בדרכו למקום הצליבה.
במתחם התחנה השנייה – הנמצא ממול לבית הספר אל-עומרייה – בצידו הצפוני של רחוב הויה דולורוזה – ממוקמות שתי כנסיות המנציחות אירועים אלו. האחת – הנמצאת מימין לכניסה לחצר המשותפת היא כנסיית ההלקאה. זוהי כנסייה קטנה, שנבנתה על פי תכנונו של אנטוניו ברלוצ‘י.
הכנסייה השנייה, במתחם התחנה השנייה, היא כנסיית כפיית הצלב, ממוקמת באותה חצר, בסמיכות לכנסיית ההלקאה. אך משמאל לכניסה לחצר. זוהי כנסייה קצת יותר קדומה לכנסיית ההלקאה, גם היא קטנה מאוד ומציינת את תחילת מסעו של ישו בציר הויה דולורוזה. באפסידה של כנסייה זו מתואר ישו כשהוא נושא את הצלב על גבו, ובצד – על הקיר הדרומי של הכנסייה מתוארת אמו, הניצבת בדרך וצופה בצעידתו לעבר מקום צליבתו.
תחנה שלישית – ישו נופל עם הצלב פעם ראשונה.
התחנה השלישית ממוקמת בפינת רחוב הויה דולורוזה ורחוב הגיא. הכניסה אליה היא מרחוב הגיא בדיוק לאחר המפגש של רחוב הויה דולורוזה עם רחוב הגיא. לציון התחנה הוקמה בה קאפלה קטנה בה מצויין אקט הנפילה.
הקפלה נמצאת היום באחריות העדה הארמנית קתולית – מעין עידוד או “צ‘ופר” שנתנו הפראנצ‘יסקנים לפלגים של העדות הנוצריות שבעבר התפלגו, במועדים שונים, מהזרם המרכזי של הנצרות, ושנאותו לחזור ולקבל את מרות האפיפיור כמרות עליונה.
תחנה רביעית – אמו הדואבת של ישו נפגשת עם בנה
כמה מטרים דרומה לתחנה השלישית ממוקמת התחנה הרביעית. מיקומה של זו מונצח על ידי תבליט אבן על קיר בית בצד המזרחי ברחוב הגיא, בו מתוארים השניים כנפגשים. ליד התבליט – קפלה קטנה שאיננה בשימוש אלא בזמן התהלוכה שמקיימים הפראנצ‘יסקנים מדי שישי אחה”צ (בשעות משתנות לפי עונות השנה) לשחזור מסע הייסורים של ישו.
התחנה החמישית – המקום בו שמעון מקירניה מצטווה לסייע בנשיאת הצלב.
נציין שהיא ממוקמת בפינת רחוב הגיא והמשך רחוב הויה דולורוזה, הפונה מרחוב הגיא מערבה לכיוון כנסיית הקבר. בתחנה ישנה קפלה פראנצ‘יסקנית קטנה בה מקיימים עולי הרגל ואלו המשתתפים בשחזור מסע הייסורים של ישו טקסים הקשורים עם האירוע אותו מנציחה קפלה זו.
ליד הקאפלה, בקיר המבנה בו מצויה קפלה זו, שקע בקיר שהמסורת הנוצרית מייחסת אותו לתקופתו של ישו, אשר נוצר כתוצאה מכך שלעת צירופו של שמעון מקירניה למסע הייסורים, ישו נשען באחת מכפות ידיו על קיר זה והשקע הו הסימן להישענות זו.
התחנה השישית – המקום בו ורוניקה מנגבת לישו המיוסר את הזיעה מפניו.
רחוב הויה דולורוזה מהתחנה החמישית – בואך לתחנה השישית והשביעית נמצא בשיפוע העולה כלפי מעלה לעבר מיקומה של גבעת הגולגותא, ונשיאת הצלב הכבד בחלק זה של דרך הייסורים בודאי הייתה כרוכה במאמצים לא קלים של אלו שנשאו את הצלב.
ורוניקה, שהתגוררה בסמוך – כך המסורת הנוצרית – רואה את ישו כשקילוחי זיעה נוטפים מפניו ונחלצת לסייע לו עם המטפחת אותה היא שולפת לנגב את זיעתו. המטפחת “קולטת” את דמותו של ישו וזו ניבטת מהמטפחת ומנציחה את סבר פניו לנצח – גם לאחר צליבתו, מותו וכן הלאה.
בתחנה השישית ישנה קפלה הנמצאת באחריות היוונים הקתולים.
התחנה השביעית – המקום בו ישו נופל בשנית עם הצלב
התחנה ממוקמת היכן שרחוב בית הבד בעיר העתיקה של ימינו. הרחוב היוצא משער שכם ומוליך דרומה עד בואך לרובע היהודי, נפגש עם מעלה הויה דולורוזה. רחוב בית הבד הוא רחוב של מפלס החיים של ימינו אלו המקביל והצמוד לרחוב הקארדו העתיק, החוצה את העיר העתיקה משער שכם לרובע היהודי.
בתחנה השביעית יש קפלה קטנה הנמצאת באחריות הפלג הקתולי של הנוצרים הקופטיים. המעניין בקפלה זו הוא עמוד מקורי של הקארדו העתיק – קארדו שמעליו ניצבת הקפלה של התחנה השביעית. עפ”י המסורת הנוצרית במקום בו ניצבת התחנה השביעית, היה בזמנו של ישו שער בחומת העיר והמשך צעידתו של ישו מערבה יותר לכיוון הגולגותא, הוציא אותו מחוץ לחומות ירושלים. ביציאתו זו הוא כנראה נתקל בסף השער ונופל בשנייה.
התחנה השמינית – ישו מדבר אל בנות ירושלים
כמה עשרות מטרים מערבה לרחוב בית הבד, ברחוב שהוא המשכו של רחוב הויה דולורוזה, אך שנקרא בקטע זה כיום בשם רחוב החנקה, ממוקמת התחנה השמינית במניין תחנות הויה דולורוזה – תחנה בה ישו פונה אל בנות ירושלים (לוקאס כ”ג – 27-30).
אין בתחנה זו קאפלה ורק צלב הטבוע בקיר המבנה שבצד הדרומי של הרחוב וסימול מודרני של מיקום התחנה – סימול חדש שסימלו אנשי משרד התיירות את כל התחנות – מסמן את מיקומה של תחנה זו.
תחנות 9-14 ממוקמות במתחם כנסיית הקבר.
תחנה תשיעית-ממוקמת על גג של אחד מאגפי הכנסייה.
תחנה עשירית-היא בקאפלה מימין לכניסה לכנסיה. מחוץ לה, שם הסירו מישו את בגדיו לשם הכנתו למסמור על הצלב.
תחנה אחת עשרה-בגולגותא,זו תחנת המסמור.
תחנה שתים עשרה-הצליבה מעל לסלע הגולגותא.
תחנה שלוש עשרה-המקום בו אמו נצבת כשהיא צופה בצליבה.
תחנה ארבע עשרה-
היא הקבר עצמו והיא ממוקמת משמאל לאבן המשיחה (משמאל לעומד מול אבן המשיחה, כשנכנסים לכנסייה).
הקבר נמצא בתוך מבנה קטן. בית הקבר המכונה אדיקולה ונכנסים אליו מקאפלת מבוא – מסדרון כניסה לקאפלת הקבר עצמה, הנקראת קאפלת המלאך. זאת, לציון מקום ישיבתו של המלאך שהיה שם.
האדיקולה היא, איפוא, מבנה הבנוי מעל לשתי הקאפלות האלו, זו של המלאך וזו של הקבר.